Skip to content

Ο Κανένας κι η Αριστερά

Ιουνίου 9, 2012

Εδώ και αρκετές εβδομάδες, από τότε που στο ερώτημα «Ποιος είναι καταλληλότερος για πρωθυπουργός;» επικράτησε ο «Κανένας», οι δημοσκοπήσεις σταμάτησαν να εμφανίζουν το ερώτημα. Και κρυφές αν υπάρχουν δε μας τις δείχνουν. Λεπτομέρεια, που δείχνει τόσο την έλλειψη εμπιστοσύνης του κόσμου προς τους επαγγελματίες εκπροσώπους του, όσο και την αμηχανία των επαγγελματιών της πληροφόρησης μπροστά στο γεγονός αυτό.

Η υπεροχή του «Κανένα» δε σημαίνει μείωση του ενδιαφέροντος για την πολιτική. Αντίθετα, ο κόσμος ζητά εναγωνίως διεξόδους από την κρίση: Δεν αναζητά πρόσωπα, ζητάει προτάσεις. Αλλά οι προτάσεις των πολιτικών δυνάμεων ή δεν πείθουν ή δε φτάνουν σ’ αυτόν. Και σίγουρα δεν πείθει ο μονόλογος της εξουσίας για αναγκαίες θυσίες που αντίκρυσμα δεν έχουν.

Η κρίση που περνάμε περιγράφεται με όρους πολέμου. Περιέργως όμως, από τον κυρίαρχο λόγο, ο εχθρός είτε λείπει είτε είναι μόνον ο κακός συλλογικός εαυτός μας: μαζί τα φάγαμε. Και καθώς αυτό δεν πείθει, στη συνείδηση του κόσμου αναπτύσσονται ταυτόχρονα δύο αντιλήψεις για τους εχθρούς: οι ξένοι από τη μια, οι άνθρωποι της εξουσίας και του χρήματος από την άλλη (το σύνθημα «κλέφτες, κλέφτες» εκεί ανήκει). Δυο αντιλήψεις που συνυπάρχουν σήμερα, αλλά που οδηγούν σε διαμετρικά αντίθετες κατευθύνσεις, δεξιά ή αριστερά.

Το επίμαχο σήμερα για την Αριστερά και τις πολιτικές της εκφράσεις, είναι να αναδείξει τις δικές της απελευθερωτικές προτάσεις μέσα από τα συντρίμια της αβεβαιότητας. Δείχνοντας, με λόγια και κυρίως με έργα, ότι υπερασπίζεται τον κόσμο της εργασίας απέναντι σ’ αυτούς που (με το αζημίωτο) διακονούν το χρήμα. Ότι στον πόλεμο αυτό έχει στρατηγική, είτε κυβερνητική (ακύρωση συμφωνιών, έλεγχος οικονομίας, στάση πληρωμών), είτε αντίστασης – αντιπολίτευσης (κανένας μόνος του στην κρίση). Κι ότι όχι μόνο διαθέτει ευρεία γκάμα από τακτικές προτάσεις, αλλά ότι αυτές θα συνδιαμορφωθούν στην πορεία από τον ίδιο τον κόσμο της εργασίας, ο οποίος θα αναδείξει νέα πρόσωπα, νέες μορφές πάλης, νέες δυνάμεις.

Αλλά για να μπορέσουν οι αριστερές οργανώσεις (και τα άτομα που έχουν διαμορφώσει) να πετύχουν κάτι τέτοιο, οφείλουν να εγκαταλείψουν την υπεροψία που τις χαρακτηρίζει. Να δείξουν ότι μπορούν να συνθέτουν φαινομενικά αντίθετες απόψεις, ότι μπορούν να βρουν λύσεις που αντιστοιχούν στη συγκυρία κι όχι προκάτ, σε ζητήματα μικρά ή μεγάλα, ότι οδηγούν σε πολιτική διέξοδο και όχι σε εκτόνωση την αγανάκτηση (χωρίς κυριλέ καταγγελίες), ότι μπορούν να έχουν νίκες μαζί με τον κόσμο, ότι αναγνωρίζουν τις ήττες και διδάσκονται από αυτές: Για παράδειγμα, το αισθητήριο του κόσμου έδειξε πως, όταν πραγματικά κάτι παίζεται, κατεβαίνει σε κεντρικές εκδηλώσεις (ή κράζει τους επισήμους σε επίσημες εκδηλώσεις) αψηφώντας χημικά και ξύλο – αλλά όταν καλούν αριστερές οργανώσεις χωρίς κάτι το όντως επίμαχο, μόνον κάποιους αριστερούς μαζεύουν, οι περισσότεροι από τους οποίους πάνε από καθήκον.

Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι αριστεροί δε λαθεύουν στις διαχωριστικές γραμμές. Δεν είναι εχθροί όσοι έχουν άλλη άποψη τακτικής (ευρώ ή δραχμή;), πόσο μάλλον όταν πρόκειται για πολύ μελλοντικές επιλογές. Κυρίως δεν είναι εχθροί όλοι όσοι λένε πως φταίνε οι ξένοι, ή κραδαίνουν την ελληνική σημαία. Δεν τους χαρίζεις στη Χρυσή Αυγή, εξηγείς πως η Ζήμενς είναι μεν γερμανική, αλλά Έλληνες λάδωσε. Μιλάς τη γλώσσα των ανθρώπων που δε γεννήθηκαν αριστεροί, χρησιμοποιείς τα σύμβολά τους, δεν τα φτύνεις. Όπως (περίπου) λέει κι ο Μάο, ο αριστερός πρέπει να είναι μέσα στο λαό σαν το ψάρι στο νερό, όχι σαν τη μύγα μεσ’ στο γάλα

22/2/2012

Advertisements
No comments yet

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: